Veel nieuws!! - Reisverslag uit Haines Junction, Canada van rusi - WaarBenJij.nu Veel nieuws!! - Reisverslag uit Haines Junction, Canada van rusi - WaarBenJij.nu

Veel nieuws!!

25 Mei 2016 | Canada, Haines Junction

We zijn naar de Gold Room geweest, best gek als je bedenkt dat er in 1966 nog gedolven werd daar, het is een piep klein dorpje op zich en er werd verteld dat ze er met 500 mensen werkten. Nou ik weet niet waar ze die allemaal lieten hoor! Maar best bijzonder om te zien waar toen het goud gesmolten werd en zo. Hierna gaan we nog even een weggetje omhoog waarna we echt super mooi uitzicht hebben over de clamps waar ooit gedolven werd die helemaal omgespit zijn door de goudzoekers en over Dawson City. Daar gaan we naar toe om een campground te zoeken en we vinden er eentje in het dorp al is ie wel duur maar goed we willen vanavond naar het casino dus we doen het. Erst even een rondje dorp gedaan en gekeken waar we met de pont over moeten en hoe laat, nou hij gaat 24 uur per dag dus dat is makkelijk. Er is geen firepit op deze campground dus zeg ik tegen Ruud dat we dan maar uit eten moeten, nou zegt ie, als dat maar tegen de keuken van Simone op kan! Nou ik zal jullie zeggen we hebben heerlijk gegeten hoor. Daarna zijn we naar het Casino geweest, nou dat was echt iets aparts. Er werd een can can show opgevoerd en er werd gezongen en veel muziek gemaakt. Ik weet niet of jullie wel eens naar de goudzoekers kijken, nou Ruud wel en die herkent Big All. En ja hoor het is hem echt hij wordt door diverse mensen omarmt en begroet, ja ook door Ruud! Leuk toch dat je dan die man aan de black jack tafel ziet zitten in het echt. Nou wij hadden geen geluk maar het was wel erg leuk om mee te maken. Nou nu duurt het wel weer even voor dat jullie wat van ons lezen hoor maar dit wilden we gewoon nog even met jullie delen. XXX
Ja en dit had ik dus direct toen we terug waren erop willen zetten maar toen was het internet weer helemaal niets!

Zondag 22-05
We gaan om 7 uur van de campground af en om 7.15 rijden we aan de andere kant van de rivier op weg naar de Top of the World Highway. We zijn met een pontje overgezet, je ziet datzelfde pontje ook in het programma van de goudzoekers. Het wordt een flink tijdje hobbelen want deze weg is alleen maar gravel (losse steentjes en zand). Na de eerste kilometers begint de camper al te slippen, de toon is gezet voor de komende 140 km! Maar het valt mee, gewoon wat rustiger rijden en dan komt het goed, al moet je wel constant opletten en twee handen aan het stuur ( zoals het hoort) We rijden inmiddels op 1200 meter hoogte in de wolken, als je dan naar beneden kijkt zie je prachtige licht groene glooiingen met verschillende bomen. Een uurtje verder is het dikke mist en is het zicht puur minder maar als je even later wel weer zicht hebt is het echt mooi. We rijden echt op de toppen van de bergen en we hebben hier en daar nog aardig wat sneeuw langs de kant van de weg liggen. Na een tijdje hebben we wel 1 tegenligger en 1 inhaler gehad maar als we dan over de heuvel komen komt er nog een tegenligger aan, een man van ongeveer 70 jaar en hij is op de FIETS!!!Jeetje wat een bikkel!! Af en toe hebben we een stukje asfalt maar al je dan denkt, ha lekker, dan is het weer over en hobbelen we vrolijk verder. Na 105 km zitten we op 1275 meter hoogte en weer dik in de mist, we kunnen nog maar 30 km per uur rijden, nou ja straks wordt het vast weer beter. Om 10 uur zijn we bij de grens en krijgen we weer een strenge controle, heb je appels, tomaten, hout, vuurwerk, vuurwapens? Nee, wij niet hoor en nadat ons paspoort weer is gescand krijgen we een stempel en mogen we weer verder pfffff komen wij ff goed weg, het hout lag onderin de bak en het fruit nog in de koelkast echt nooit meer aan gedacht! Hierna een flink aantal kilometers een mooie asfalt weg dus dat is lekker. Later natuurlijk weer gravel en we zien op diverse plekken goudzoekers kampjes. We komen aan in Chicken het eerste dorp en als je denkt dat het heel wat is heb je het mis verder dan 1 kroeg, 1 benzinepomp een campground en hier en daar wat mobile homes komt het niet. We gaan er op de campground staan , maken een wandeling kijken bij de oude materialen die vroeger werden gebruikt bij het goud delven, drinken een biertje in de kroeg en kijken bij de buurman die bezig is met goud zeven. Hij verteld ons dat het nog niet helemaal de goede tijd is omdat de grond nog een beetje te koud (bevroren) is. Over een of twee weken dan gaat het echt beginnen, het was leuk om te zien hoe hij dat deed.
Maandag 23 -05
We rijden om 8 uur van de campground weg en zien een Moose en aan de overkant nog eentje, goh wat een leuk begin van de dag. Het zijn weer lange wegen voor ons en af en toe kan je zien waar we naar toe moeten en dat gaat best weer omhoog met uiteraard weer mooie vergezichten. We rijden even nar Tok omdat we dat wel bij Chicken vinden passen, even wat info gehaald en weer de andere kant op. O, ja nog wel even tanken want dat is hier goedkoper dan in Canada. We besluiten om naar Nortway te gaan, als we de afslag nemen denken we al waar zullen we terecht komen? Nou nergens dus, het zijn een paar hutten/huizen met enorm veel klerezooi er om heen en een school en dat is het. Dus gaan we weer retour op weg naar Beaver Creek, weer door de douane en dan rijden we dus weer in de Yukon. We komen nog een Moose tegen en zien een Bald Eagle dus we hebben weer wat wildlife gespot vandaag. We lopen over diverse campgrounds een rondje en zetten tenslotte onze hut neer op Snag Junction Campground. We gaan na het eten wachten tot het donker is maar als het 1.30 uur is vinden we het wel welletjes het duurt nog wel even!
Na dat nachtbraken van gister zijn we niet vroeg wakker vandaag, het is bewolkt 9 graden en droog. Ruud vindt dat het vandaag maar Beren dag moet worden, gister hadden we tenslotte een Moose dag, nou ja we zullen zien wat het wordt. Na een paar km komen we de eerste borden al weer tegen, road under construction,, very dusty way the next 47 km, nou dan weten wij het wel dat wordt weer hobbelen. Om 12.00 uur zien we een beer langs de kant van de weg maar tegen de tijd dat wij er zijn gaat ie de bosjes in en laat zich niet meer zien. Een klein uurtje later zien we campers en auto’s stil staan langs de weg, zou er iets gebeurt zijn? We zien wel wat bruins en als we dichterbij komen zien we goed wat het is, een grizzly beer!!!! Who wat is ie groot en mooi en terwijl ik foto’s maak hoor ik Ruud zeggen: Simoon hij heeft jongen!!! Echt prachtig wat een traktatie, moeder loopt te eten langs de weg aan het lekkere groene gras en de bloemen die er groeien, de jongen geven hun eigen show weg en het is geweldig we krijgen er tranen van in onze ogen. Maar moeder beer blijft alert en loopt richting een auto waarvan de bestuurder dan toch maar het gaspedaal indrukt want ze kwam wel heel dicht bij. Als we even later genieten van onze lunch zitten we helemaal van bij te komen van wat we net gezien hebben. We rijden langs het Klueen Lake en dat is natuurlijk ook weer mooi en het is lang hoor, 100 km! Uiteindelijk stoppen wij bij het Kathleen Lake en als we een plekje gevonden hebben ziet Ruud dat de firepit nog brandend is achter gelaten, tjonge wat stom! Nou ja voor Ruud een makkie want hij kan zo het hout erop leggen en klaar is het fornuis. Nog een rondje gelopen en als we bij het meer komen gaat de zon zelfs nog even schijnen, heerlijk warm is het dan.
Nou Lieverds tot de volgende keer maar weer en de groetjes van ons XXX
Voor foto's is het internet te traag dus die houden jullie te goed!!! En we zijn in Haines Alaska maar dat geeft ie ook niet aan.

• 25 Mei 2016 - 21:17

Peter Benschop:

Wat hebben jullie t fantastisch. Bofferds. Wat een indrukken houden jullie aan over, zsg.
    dat wordt een roman. :-)

• 25 Mei 2016 - 22:36

Erna:

Jeetje wat een belevenis weer, goud zoeken, casino, douane waar jullie geluk hadden en dan alle beren op de weg,
    Jammer van het trage internet nu zien wij ze nog niet,
    Maar weer een super leuk verhaal en ga lekker genieten verder
    Xxx

• 26 Mei 2016 - 02:44

Evelyn:

Kan niet wachten om de foto's bij dit indrukwekkende verhaal te zien!

• 26 Mei 2016 - 07:13

Annemieke:

Avonturiers,
    Het is hier 7 uur de zon schijnt en ik wordt getrakteerd op een prachtig verhaal, wie wil de dag niet zo beginnen?? Bedankt weer voor de belevenis. Het waren wel hobbelige wegen deze keer zeg jullie zijn aardig door elkaar gehusseld.
    Maar avontuur was het zeker met de beren op de weg ( figuurlijk dan natuurlijk he). Want volgens mij zijn er letterlijk geen beren op de weg en geen berg is te hoog. Tot het volgende verhaal en de foto's.
    Beer ze!!! Dikke kus miek en de rest van de familie

• 26 Mei 2016 - 10:11

Wendy:

Wat een prachtig verhaal weer.
    Jullie zien en beleven echt heel veel, geweldig!
    Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's.
    Lekker genieten en tot de volgende keer, dikke knuffel voor jullie.

• 26 Mei 2016 - 12:47

Aaike:

Wauwie!

Volgens mij staan de foto's bij het vorige verslag.

Dikke berenknuffel. Liefs, kus

• 04 Juni 2016 - 11:23

De Bosweggetjes:

wat genieten jullie er van heerlijk tot gouw