Eiland verkennen - Reisverslag uit Santo Antão, Kaap Verdië van rusi - WaarBenJij.nu Eiland verkennen - Reisverslag uit Santo Antão, Kaap Verdië van rusi - WaarBenJij.nu

Eiland verkennen

09 Januari 2019 | Kaap Verdië, Santo Antão

Woensdag:
We hebben de wekker gezet om de zonopkomst te bekijken, heel mooi is ie niet omdat het een beetje dampig is op het water. Maar leuk is het wel, we zien een paar kleine visbootjes gaan die een net uitgooien en even later weer binnen halen. Na een tijdje kijken gaan we maar eens terug om te douchen en te ontbijten en ook hier hebben we een heerlijk ontbijt met tosti, fruit, een kokoskadet ofzo en iets wat op crème lijkt met gember en nog iets anders erin, koffie en thee. Hierna gaan we lopen, bij het guest house gaan net twee mensen weg die met de aluguer taxi willen gaan naar Ribeira Grande. Ze vragen wat het kost maar de beste man vraagt te veel ( 500 escudo p.p.) dus zij stappen er niet in en wachten tot de volgende en Aaike en ik gaan lopen. Als wij net het dorp uit zijn stopt er een auto met die gasten erin en de chauffeur vraagt of wij ook mee willen, nou dat doen we en voor 200 escudo zijn we met zijn tweetjes in Ribeira Grande. We lopen even een rondje en als we door de bedding van de rivier aan de andere kant weer naar boven lopen staat daar weer een aluguer die vraagt of we mee willen, we kijken elkaar aan en zeggen ja. Geen idee waar we belanden maar dat is wel leuk, onderweg stappen er diverse mensen uit en blijven we samen over. De chauffeur stopt op een gegeven moment dus dit is het punt voor ons om er uit te stappen en te betalen. Geen idee waar we zijn dus gewoon maar lopen en zien wat er komt, het wordt een pad dat de berg in lijkt te gaan en dat doet het zeker!! We lopen omhoog en soms weer wat naar beneden, zien veel huisjes en bebouwing. Ze doen hun best om kleine stukjes te cultiveren en te voorzien van water wat uit de bergen komt en dat lukt ze goed hoor, bananen, groente, kruiden enz. zien we staan. Even verder zijn ze bezig met het bouwen van een huis ( denken we) nog nooit zoveel mensen te gelijk bezig gezien voor een redelijk klein gebouw, het zijn er zeker 20 en allemaal draaien ze hun hoofd bijna van hun romp als Aaike langs loopt! We besluiten te lopen tot dat de weg ophoudt, ineens horen we een auto aankomen die af en toe op de claxon duwt. Het is de visboer horen we en als we er voorbij lopen zien we het ook, twee grote koelboxen staan er achter op maar niemand komt er naar beneden om wat te kopen dus blijven de boxen dicht en weten we niet wat er precies inzit. Hier houd het pad ook op, behalve voor de mensen die er wonen want er gaan wel diverse trappetjes omhoog. We lopen dus terug en komen diverse mensen tegen die allemaal tegen je beginnen te praten ( moet toch maar Portugees gaan leren) Ook 4 kleine kindjes die net uit school komen( lopen daar gewoon alleen) van een jaar of 4 a 5 komen enthousiast op ons af en willen allemaal even een knuffel, zo schattig! We maken mooie foto’s van de omgeving en kijken steeds weer opnieuw om ons heen. Als we weer langs de weg lopen rijden er weer aluguer busjes en we stappen na een tijdje weer in, in Ribeira Grande kopen we een broodje en wat drinken en dat nuttigen we bij zee, heerlijk dat geluid van de golven. We gaan nog verder en laten ons naar Ponta da Sol brengen, wat een golven staan hier zeg, prachtig om te zien! Maar ook het haventje is leuk, er komen net een paar bootjes aan die weer op de kant getrokken worden en er zijn er ook al diverse binnen want de vis wordt al verhandeld, mooi hoor hoe dat hier allemaal gaat. Zie je het voor je dat de visboer een filetje voor je snijd op een stuk karton! Nou hier wel dus! Tonnen worden vol gestopt met geel vin tonijnen, morena, een rode vis en nog een ander soort maar sommige snijden de vis weer helemaal open om ze vervolgens te zouten voor het drogen. Zo hebben we weer van alles gezien vandaag, heel leuk hoor! Bij terugkomst in Black Mamba gaat Lianne ( de eigenaresse) net beginnen met een workout waar Aaike nog even aan mee gaat doen om de dag dan maar sportief af te sluiten. Straks ergens lekker eten en morgen weer een nieuwe wandeling. Doei, doei, groetjes van AaiSi XXX Foto’s volgen misschien later, het internet laat hier soms wat steekjes vallen!

• 09 Januari 2019 - 17:53

Willy:

Leuk allemaal meiden!

• 10 Januari 2019 - 11:44

Tp Dol T.p:

Dat was weer genieten van jullie verslag.

• 10 Januari 2019 - 14:35

Wendy:

Weer heerlijk jullie verhalen gelezen!
    Jullie doen en zien een heleboel samen, leuk hoor.
    Llekker verder genieten.

Liefs Wendy

• 10 Januari 2019 - 16:29

Sonja:

Heerlijke verhalen en straks mooie herinneringen…
    Nog veel plezier en fijn genieten samen.