Van alles gezien - Reisverslag uit Santa Maria, Kaap Verdië van rusi - WaarBenJij.nu Van alles gezien - Reisverslag uit Santa Maria, Kaap Verdië van rusi - WaarBenJij.nu

Van alles gezien

13 Januari 2019 | Kaap Verdië, Santa Maria

Donderdag:
Vanochtend eerst weer een heerlijk ontbijt gegeten mmmmm, papaya, kiwi, maracuja, gebakken ei, broodjes, koffie, thee, yoghurt echt super! Hier na gaan we aan de wandel richting Vale du Paul, geen idee hoe ver het is maar we beginnen gewoon en zien wel. Eerst is het nog vrij vlak maar helling loopt op en al snel is het warm in het zonnetje. Na 3 kwartier komen we langs bij een huisje waar een man ons aanspreekt, dit gaat meestal in het frans en als je dan antwoord in het Nederlands dan komt er snel een praatje in het Engels. Hij vraagt of we wat willen drinken en dat doen we, koffie? Ik wel maar Aaike drinkt dat niet, bier? Ja hoor ze zijn hier dus geen alcoholist ze lusten gewoon geen koffie volgens Aaike .De beste man is (denken we) eind 70 en begint te vertellen over waar hij allemaal gestudeerd en gewoond heeft, over de politiek, de gevangenis, de liefde en de zin van het leven en het schrijven van zijn gedichten. Na 3 kwartier vinden wij het wel genoeg, de koffie en het bier zijn op en we gaan weer verder. Het is wederom een mooie wandeling die we gedeeltelijk te voet en een deel met de aluguer doen. Terug lopen we soms een beetje dwars over de weg om even wat rust te geven aan onze tenen want als je steeds aan het dalen bent voel je dat best. We lunchen wat bij een biologisch restaurant en het is ook hier verrukkelijk. We gaan verder met onze afdaling en hebben weer prachtige vergezichten in de vallei of uitzicht op een paar vrouwtjes die lekker zitten te kletsen, heerlijk! We komen natuurlijk ook weer langs de man van vanochtend en wij hebben al eerder tegen elkaar gezegd dat we niet meer naar binnen gaan. De beste man zit buiten en zodra hij ons ziet staat hij op en klaar bij zijn muurtje, of we wat willen drinken en als we tijd hebben kunnen we de volgende dag misschien wel naar de bar komen bij hem op de hoek, nou we hebben genoeg gehoord en zeggen dat we verder gaan, ciao, ciao. In de avond gaan we ergens wat drinken en misschien wat eten, het uitzicht is mooi zo aan het water maar het restaurant heeft helemaal geen sfeer wat een saaie bedoeling. We lopen terug en gaan gewoon lekker bij Black Mamba zitten met ons spelletje, drankje er bij, later wat eten het is helemaal goed zo. Morgen weer een nieuwe dag.
Vrijdag:
Vandaag gaan we niet aan de wandel, we willen ergens gaan zwemmen als dat kan. Aaike vraagt het aan Louisa en zij zegt dat we naar Sinagoga moeten gaan niet veel later komt ze zeggen dat er een aluguer staat dus als we willen kunnen we instappen en dat doen we. De bus zit vol met mannen die waarschijnlijk net van hun bootje komen dus dan weet je wel hoe dat ruikt, nou ja raam open en gaan. We stappen uit in Sinagoga en gaan opzoek naar een plek waar we naar beneden kunnen lopen om bij de zee te komen en dan zien we een bordje staan dat verwijst naar een tentje waar je wat kan drinken. We kunnen helemaal bij het water komen, allemaal stenen, rotsen en natuurlijke badjes, heel leuk en mooi! We zoeken een plekje uit en gaan lekker chillen, je moet wel opletten waar je loopt maar het is zo mooi, prachtige golven en soms zoveel achter elkaar dat de badjes overvol raken. We zien mensen er ook in duiken en zwemmen maar wij houden het wel een beetje bij pootje baden en lekker op de stenen in het water zitten. Later in de middag gaan we nog een keer naar Ponta do Sol waar we gaan lunchen. Uitzicht op zee waar de bootjes met hun vangst binnen komen en in de verte weer super grote golven. Het is een super restaurantje en de bediening ( een paar jonge knullen) wil graag Nederlands praten en dan met name met Aaike natuurlijk. We gaan ook nog even een tijdje bij de boten helling kijken, er is daar veel te zien met al die bootjes die binnen komen of weer gaan, ik zei tegen Aaike dat Ruud hier wel de hele tijd zou kunnen zitten kijken. Terug gaan we met de aluguer en in onze kamer lekker douchen en even lezen, nou ja lekker douchen…….. er komt bar weinig water uit de kraan en het is nog koud ook, nou ja misschien later. Het is al weer onze laatste avond op dit mooie eiland de koffers moeten weer ingepakt worden want morgen worden we vroeg opgehaald om naar de boot te gaan, we zeggen nog even tegen Louisa dat we al vroeg weggaan en ze dus geen ontbijt hoeft te maken. Nou daar komt niets van in ze zorgt gewoon dat het ontbijt er komt morgenochtend, wat een service! ciao, ciao tot morgen.
Zaterdag:
De wekker op 6.30 gezet om 7.20 uur komt n.l. de taxi maar om 7.00 uur komt Louisa aan de deur, we kunnen rustig aan doen, de boot van 9 uur vaart niet. De taxi heeft naar haar gebeld, wat goed toch he! We ontbijten dus iets later en rond 8 uur komt de taxi. We hebben een busje bijna vol, verderop in het dorp stappen er nog een paar in en dan rijden we in één keer door naar de haven van Porto Novo een prachtige rit langs het water. Het staat er al weer aardig vol met taxi’s en de chauffeurs worden als de boot in zicht is op afstand gehouden door een agent. Als de eerste passagiers aankomen staan ze allemaal te roepen, Paul, Paul, Paul, Ponta do Sol?? En zo roepen ze nog veel meer plaatsjes, hotels en appartementen op, oom agent kan ze niet meer tegenhouden ze lopen overal, leuk om naar te kijken hoor! Zelfs als wij binnen staan te wachten komen ze nog naar ons toe om te vragen of we een taxi nodig hebben, ja aan de overkant in Mindelo! Het is weer een rustige overtocht en ook hier hebben we zo een taxi die ons naar het vliegveld brengt, ruim op tijd zijn we aanwezig je hoeft hier niet zo als in Nederland uren van te voren aanwezig te zijn het is tenslotte maar een klein vliegtuigje. Het gaat allemaal super snel en voor je het weet zijn we al weer geland op Sal, vanuit de lucht kon je al goed zien dat dit een heel ander eiland is, er is amper een boom te bekennen. Zon is er wel het is 26 graden dus we komen de rest van de dag wel door hoor. De chauffeur op Sal heeft wat moeite om ons appartement te vinden maar na een paar keer vragen zien we het. Als we de trap opgaan worden we ontvangen en direct naar ons appartement gebracht, het ziet er goed uit en is lekker ruim. We zetten de koffers neer en gaan het dorp verkennen, eens kijken waar Ruud en Aaike zoveel plezier gehad hebben de vorige keer. Groetjes een Dikke Zoen en tot de volgende keer maar weer, AaiSi XXX.

• 13 Januari 2019 - 07:32

Lia:

Goedemorgen. Weer een mooi verhaal geschreven! Zo te lezen hebben jullie genoeg ondernomen om Kaapverdie te ontdekken. Wanneer vliegen jullie terug?

• 13 Januari 2019 - 07:57

Willy:

Een heerlijk vakantieverhaal.

• 13 Januari 2019 - 08:18

Wendy :

Wat een heerlijk verhaal weer.
    Iedere keer als ik zie dat er weer wat op staat ga ik er even lekker voor zitten met een bak koffie en lezen maar.
    Geniet lekker op jullie laatste bestemming..
    Tot gauw, liefs Wendy

• 13 Januari 2019 - 13:58

Tp Dol T.p:

wat weer een leuk verhaal we genieten mee met jullie

• 13 Januari 2019 - 15:47

Erna:

Wat een heerlijk verhaal weer een lust om te lezen, en wat beleven jullie veel.
    Schoenen hoeven niet mee terug die zijn al versleten.
    Wat genieten jullie nu op dit eiland ook maa rweer we wachten weer op je leuke verhaal
    dikke kus

• 13 Januari 2019 - 16:09

Joke:

Simone en Aike zo te zien genieten jullie volop in deze warme prachtige omgeving
    nou van harte gegund hoor

Met vele groeten van Joke.

• 14 Januari 2019 - 17:34

Diane:

Wat een belevenissen weer!! En zo te lezen zijn de mensen daar wel heel gastvrij en vriendelijk! Ok, sommigen niet al te fris ruikend, maar je kan niet alles hebben!! Fijne dagen nog op jullie laatste vakantie eiland!
    Liefs xxx